Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing: Pierwszy P-8A dla Niemiec przekazany (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W ostatnich dniach Boeing oficjalnie przekazał pierwszy samolot patrolowy P-8A Poseidon dla Deutsche Marine (marynarki wojennej Niemiec). To pierwszy z ośmiu zamówionych samolotów tego typu przez RFN. W odbiorze brali udział wysocy rangą przedstawiciele Bundeswehry, Boeinga i władz Niemiec.

W czerwcu 2021 r. Bundeswehra podpisała umowę na zakup pięciu samolotów P-8A Poseidon. Następnie w listopadzie 2023 r. Komisja Budżetowa Bundestagu zatwierdziła inwestycje w trzy dodatkowe samoloty ze specjalnego funduszu, który Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Eksploatacji Bundeswehry (BAAINBw) zamówił w ramach Foreign Military Sales (FMS) czyli amerykańskiego programu, w ramach którego inne kraje mogą nabywać amerykański sprzęt wojskowy.

Poseidony wejdą w skład Marinefliegergeschwader 3 Graf Zeppelin, stacjonującej w bazie Nordholz w Dolnej Saksonii. Nowe samoloty Deutsche Marine mają wzmocnić zdolność odstraszania zbiorowego NATO na północnym Atlantyku i Morzu Bałtyckim. Do ich zadań należeć będzie gromadzenie informacji wywiadowczych, obserwacja i rozpoznanie na morzu, zwalczanie okrętów podwodnych oraz poszukiwania i ratownictwo. Zamówione samoloty będą zastępować morskie patrolowce Lockheed P-3C Orion oraz maszyny nadzoru elektronicznego EP-3E.

Niemiecki wkład w P-8A

Niemieckie firmy, które dostarczają części do P-8A to Aljo Aluminum-Bau Jonischeit GmbH i Nord-Micro GmbH. W 2021 r. Boeing podpisał umowy także z ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH oraz Lufthansa Technik o współpracy w zakresie integracji systemów, szkoleń, wsparcia i prac konserwacyjnych. Dzięki współpracy z lokalnymi dostawcami, Boeing będzie dostarczał rozwiązania w zakresie wsparcia, szkoleń i konserwacji, które zapewnią najwyższą dostępność operacyjną w celu wypełnienia misji niemieckiej marynarki wojennej.

P-8 Poseidon

Boeing P-8A Poseidon, to samolot przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych, jak i nawodnych, a także wspierania misji ratowniczych. Maszyna, która powstała w oparciu o platformę komercyjnego samolotu B737-800NG, jest wyposażona w cały zestaw rakiet powietrze-woda, bomb głębinowych i torped. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników P-8 może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7,5 tys. kilometrów. Najbardziej istotnym elementem wyposażenia nowego samolotu jest radiolokator Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, odwróconą syntetyczną aperturą i trybem pracy w ultrawysokiej rozdzielczości. P-8A jest nie tylko typowo morską maszyną patrolowo-rozpoznawczą, ale może również z powodzeniem wspierać dziania wojsk lądowych poprzez prowadzenie nadzoru obszaru, zwiadu elektronicznego czy rozpoznania pola walki.

Do tej pory Boeing dostarczył dokładnie 165 seryjnych egzemplarzy samolotów rodziny P-8 Poseidon, które wylatały ponad 650 tys. godzin. Obecnie są one eksploatowane przez sześć państw świata: USA, Australię, Wielką Brytanię, Norwegię, Nową Zelandię, Koreę Południową, a teraz także przez Niemcy. Wkrótce rozpoczną się dostawy do kolejnych klientów - Kanady oraz Singapuru. Na dostawę oczekuje jeszcze 30 samolotów Poseidon (stan na koniec czerwca 2025 r. według strony Boeinga).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KLM Cityhopper powitał 25. embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

KLM Cityhopper powitał 25. embraera E195-E2

Piotr Bożyk 03 października 2025

Embraer: 20 lat E-Jetów we flocie Finnaira

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: 20 lat E-Jetów we flocie Finnaira

Piotr Bożyk 02 października 2025

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Mateusz Kieruzal 02 października 2025

Zobacz również:

Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa

Biznes i przemysł

Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa

Mateusz Kieruzal 03 października 2025

Plany flotowe Enter Air do 2027 r.

Pasażer i linie lotnicze

Plany flotowe Enter Air do 2027 r.

Piotr Bożyk 02 października 2025

FAA upoważnia Boeinga do częściowej certyfikacji samolotów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

KLM Cityhopper powitał 25. embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

KLM Cityhopper powitał 25. embraera E195-E2

Piotr Bożyk 03 października 2025

Embraer: 20 lat E-Jetów we flocie Finnaira

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: 20 lat E-Jetów we flocie Finnaira

Piotr Bożyk 02 października 2025

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Mateusz Kieruzal 02 października 2025

Zobacz również:

Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa

Biznes i przemysł

Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa

Mateusz Kieruzal 03 października 2025

Plany flotowe Enter Air do 2027 r.

Pasażer i linie lotnicze

Plany flotowe Enter Air do 2027 r.

Piotr Bożyk 02 października 2025

FAA upoważnia Boeinga do częściowej certyfikacji samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij