W ostatnich dniach Boeing oficjalnie przekazał pierwszy samolot patrolowy P-8A Poseidon dla Deutsche Marine (marynarki wojennej Niemiec). To pierwszy z ośmiu zamówionych samolotów tego typu przez RFN. W odbiorze brali udział wysocy rangą przedstawiciele Bundeswehry, Boeinga i władz Niemiec.
W czerwcu 2021 r. Bundeswehra podpisała umowę na zakup pięciu samolotów P-8A Poseidon. Następnie w listopadzie 2023 r. Komisja Budżetowa Bundestagu zatwierdziła inwestycje w trzy dodatkowe samoloty ze specjalnego funduszu, który Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Eksploatacji Bundeswehry (BAAINBw) zamówił w ramach Foreign Military Sales (FMS) czyli amerykańskiego programu, w ramach którego inne kraje mogą nabywać amerykański sprzęt wojskowy.
Poseidony wejdą w skład Marinefliegergeschwader 3 Graf Zeppelin, stacjonującej w bazie Nordholz w Dolnej Saksonii. Nowe samoloty Deutsche Marine mają wzmocnić zdolność odstraszania zbiorowego NATO na północnym Atlantyku i Morzu Bałtyckim. Do ich zadań należeć będzie gromadzenie informacji wywiadowczych, obserwacja i rozpoznanie na morzu, zwalczanie okrętów podwodnych oraz poszukiwania i ratownictwo. Zamówione samoloty będą zastępować morskie patrolowce Lockheed P-3C Orion oraz maszyny nadzoru elektronicznego EP-3E.
Niemiecki wkład w P-8ANiemieckie firmy, które dostarczają części do P-8A to Aljo Aluminum-Bau Jonischeit GmbH i Nord-Micro GmbH. W 2021 r. Boeing podpisał umowy także z ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH oraz Lufthansa Technik o współpracy w zakresie integracji systemów, szkoleń, wsparcia i prac konserwacyjnych. Dzięki współpracy z lokalnymi dostawcami, Boeing będzie dostarczał rozwiązania w zakresie wsparcia, szkoleń i konserwacji, które zapewnią najwyższą dostępność operacyjną w celu wypełnienia misji niemieckiej marynarki wojennej.
P-8 PoseidonBoeing P-8A Poseidon, to samolot przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych, jak i nawodnych, a także wspierania misji ratowniczych. Maszyna, która powstała w oparciu o platformę komercyjnego samolotu B737-800NG, jest wyposażona w cały zestaw rakiet powietrze-woda, bomb głębinowych i torped. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników P-8 może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7,5 tys. kilometrów. Najbardziej istotnym elementem wyposażenia nowego samolotu jest radiolokator Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, odwróconą syntetyczną aperturą i trybem pracy w ultrawysokiej rozdzielczości. P-8A jest nie tylko typowo morską maszyną patrolowo-rozpoznawczą, ale może również z powodzeniem wspierać dziania wojsk lądowych poprzez prowadzenie nadzoru obszaru, zwiadu elektronicznego czy rozpoznania pola walki.
Do tej pory Boeing dostarczył dokładnie 165 seryjnych egzemplarzy samolotów rodziny P-8 Poseidon, które wylatały ponad 650 tys. godzin. Obecnie są one eksploatowane przez sześć państw świata: USA, Australię, Wielką Brytanię, Norwegię, Nową Zelandię, Koreę Południową, a teraz także przez Niemcy. Wkrótce rozpoczną się dostawy do kolejnych klientów - Kanady oraz Singapuru. Na dostawę oczekuje jeszcze 30 samolotów Poseidon (stan na koniec czerwca 2025 r. według strony Boeinga).